Kocúr 44000167/1968
alias T 212.0631

   Mašinka pochádza zo série rušňov vyrábaných v rokoch 1967-1971 v TSS Martin, ktorých výroba tohto jednoduchého a obľúbeného typu sa počítala v stovkách kusov. Vývoj lokomotívy s interným označením 1435 B 200, prebiehal v ČKD Praha a jednalo sa o zmodernizovanú verziu strojov s označením T 211.0.

   



   Rušne boli určené hlavne na posun, či už priamo u ČSD, alebo pre priemysel, kde slúžili na rôznych podnikových vlečkách. Tu si získali množstvo prezývok, ktoré súviseli s jeho vzhľadom, zvukom či jazdnými vlastnosťami. Na „Zvolensku“ tomuto malému pracantovi nepovedal nikto inak ako: „KOCÚR“.

   Toho nášho sme získali od Považských chemických závodov (PCHZ) v Žiline, spočiatku jazdiacim pod číslom T 212.0231, kde si do roku 2014 plnil svoje každodenné povinnosti na vlečke, ktorej koľaje pri napojení do stanice pretínali Hviezdoslavovu ulicu.

   


13.8.2014 areál PCHZ Žilina, foto Lumír Kunc


   Po zrušení vlečky bol zapožičaný na elektrifikáciu novopostavenej zriaďovacej stanice Žilina – Teplička, na ktorej sa aktívne podieľal. Po čase bol ako nadbytočný odstavený v areáli teplárne v Žiline, keďže už do jeho dlhoročného pôsobiska neviedli koľaje.

   


zima 2014/2015 areál teplárne Žilina.


   V máji 2015 nadišiel deň presunu lokomotívy do Zvolena. Prepravy sa ujal už muzeálny „Pílštik“ T 466.0253 vyrobený takmer o desaťročie neskôr v tom istom výrobnom závode a ktorého dosť nevydarená koncepcia sa podpísala o rýchle rušenie a odstavovanie celej rady na rozdiel od služobne starších „kocúrov“.

   


16.5.2015 výrobky TSS Martin na spoločnej koľaji v teplárni Žilina.


   


Niečo z prepravy: bývalá Severná uhorská dráha, stanica Bartošova Lehôtka.


   Keďže rušeň bol odstavený ako kompletný, prevádzkový ale nepotrebný, neočakávali sme prevedenie opráv väčšieho rozsahu aby bola mašinka opätovne sprevádzkovaná. Ale napriek tomu sme sa z časom zaradenia do prevádzky z dôvodu iných aktivít klubu neponáhľali. Bola síce prevedená celková prehliadka rušňa z dôvodu získania predstavy čo bude sprevádzkovanie vyžadovať, ale čas na opravu sa stále odkladal.

   


21.10.2018 „slúžil“ kocúr síce ešte ako pojazdný regál, ale jeho čas sa už blížil.


   V roku 2019 začala postupná pomalá oprava najskôr oklepávaním starých vrstiev tmelu a farieb. Pri tomto bolo zistené skorodovanie spodku celej búdy, podlahy na stanovišti, zadného čela, časti strechy.

   


Takmer rok na to 20.10.2019 už bola oklepaná viac ako polovica kasne.


   Popri tom bola vytrhaná prehnitá podlaha, odstránené ovlhnuté smrekolitové výplne na stanovišti rušňovodiča.

   


21.10.2019


   


Detail poškodenia zárubne dverí na stanovište rušňovodiča.


   Počas opravy boli narovnané poprehýbané dvere motorového priestoru, do stanovišťa navarená nová podlaha, opravené spodné lemy skriniek v búdke, zárubni a lokálne opravená strecha búdky spoločne zo zadným reflektorom. Stanovište dostalo novú izoláciu a výdrevu. Čo sa týka plechárčiny asi najväčším problémom sa javili profily rámov posuvných bočných okien, ktoré bolo takmer celé vyrobiť na novo.

   


3.3.2021 priebeh opravy


   
 

Dva pohľady na to isté stanovište delí 110 dní.


   Po opravení poškodených miest, nasledoval klasický scénár nekonečného tmelenia a brúsenia ukončený nastriekaním rušňa plniacim základom a pripraveným na finálny náter.

   


Zaujímavý „retro“ záber zachytávajúci priebeh opravy zachytil svojím objektívom kamarát Altsohl.
Písal sa 19. február 2022


   A nastalo „Grand finále“ v podobe vrchného náteru, kde bol za základ zvolený motív pôvodného náteru „malých hektorov“ rady T 435.0. Lakovanie prebiehalo v mesiacoch apríl – máj 2022.

   


3.apríla 2022 sa to už začalo rysovať...


   Napriek odstaveniu rušňa ako nepotrebného, ale prevádzkového v roku 2014 bolo nutné vykonať niektoré opravy. Napríklad bola prevedená výmena prasknutej pružnice, defektoskopia náprav, oprava vstrekovacieho čerpadla, trysiek, vyčistenie palivového systému, pretesnenie vík motoru, výmena poškodeného ozubeného venca zotrvačníka, bol opravený štartér a kabeláž, opravená regulácia chodu kompresora, brzdičov, spojkového ventilu, zakúpenie nových akumulátorov. Boli vymenené filtre a prevádzkové náplne. Celková oprava bola ukončená v júni 2022, a 6.júla 2022 sa kocúr po 8 ročnom odstavení pohol prvý krát vlastnou silou. Tak sa stal neoddeliteľnou súčasťou pri vykonávaní posunu v KHT Zvolen, práce pre ktorú bol pred takmer 55. rokmi stvorený.

   


„Prasiatko, skokan či kocúr“- takáto je v súčasnosti podoba T 212.0631 KHT Zvolen


   


Oficiálne predstavenie verejnosti prebehlo 22.8.2022 na točni RD Zvolen, počas výstavy pri príležitosti 150.r výročia trate Zvolen – Vrútky.


   Odkaz na stiahnutie videa po kliknutí na nasledujúci obrázok:


Článok kfk

TOPlist